Είναι πολύ περίεργο ένας μουσικοκριτικός να κρίνει έναν άλλον μουσικοκριτικό, στην περίπτωση όμως αυτή ο καταξιωμένος μουσικοκριτικός Γιώργος Λςωτσάκος μας αποκάλυψε και μια άλλη πλευρά της προσωπικότητάς του, μπαίνοντας στην θέση αυτή τη φορά, του συνθέτη.
Ετσι είχαμε τη χαρά να παρακολουθήσουμε στον Νάκα στις 14/3/22 μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συναυλία με μια επιλογή απο τα έργα του που ερμήνευσαν οι: σοπράνο Μίνα Πολυχρόνου, Αγγελίνα Τάκτσεβα τσίμπελ, Δημήτρης Γιάκας και Θάνος Μαργέτης πιάνο, και ο Βαγγέλης Νίνα βιολοντσέλλο.
Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκαναν τα υπέροχα τραγούδια σε ποίηση Φράνσις Τζέιμς που ερμήνευσε με την ζεστή φωνή της η Μίνα Πολυχρόνου. Τραγούδια ευαίσθητα, μελωδικά, μας αποκάλυψαν την ευαίσθητη και ρομαντική ψυχή του συνθέτη.
Η Αγγελίνα Τάκτσεβα μας εντυπωσίασε με την εκπληκτική της τεχνική στο τσίμπελ με την ερμηνεία της σε δύο κομμάτια, το “Ενα κυκλάμινο στο μνήμα του Σοστακόβιτς” το οποιο αποτελεί μέρος ενός τρυπτύχου με τον τίτλο dulci-amer, και τους εξαιρετικά δύσκολους και απαιτητικούς τεχνικά δύο “Μελόρρυθμους, 1 και 2” με τις έντονες εναλλαγές διάθεσης που μας αποκάλυψαν τόσο την μουσική δεινότητα του συνθέτη όσο και την δεξιοτεχνία της ερμηνεύτριας.
Ιδιαίτερα συγκινητικό και δραματικό γεμάτο εντάσεις ήταν το υπέροχο “Lamentoso in memoriam Nikolla Zoraqi” για βιολοντσέλλο που ερμήνευσε ο εξάιρετος Βαγγέλης Νίνα. Είναι μια πολύ προσωπική και συγκινητική σύνθεση αφιέρωμα σε έναν μουσικό που χάθηκε πρώιμα, όπως αναφέρει στο σημείωμά του ο Γ.Λεωτσάκος , μια ελεγεία που συνέθεσε σε μια μόνο νύχτα. Είναι μια σύνθεση έντονης συναισθηματικής φόρτησης, που απαιτεί απο τον ερμηνευτή μια ιδαίτερη προσέγγιση ώστε να βγούν στην επιφάνεια όλες οι συναισθηματικές αποχρώσεις του έργου , κάτι που πέτυχε απόλυτα με την ερμηνεία του ο Βαγγέλης Νίνα.
Η σύνθεση Tannou Tuva, 14 παραλλαγές για πιάνο, πάνω σε ένα άπιαστο παιδικό όνειρο έργο 19, είναι μια ανα φορά σε μια ανεξάρτητη σοσιαλιστική Δημοκρατία απο το 1921 έως το 1944, οπότε προσεχώρησε στη Σοβιετική Ενωση. Είναι ένα έργο μεγάλης διάρκειας, και με έντονες εναλλαγές διαθέσεων σε άλλα σημεία τρυφερό και ονειρικό ενώ σε άλλα έντονο σχεδόν βίαιο. Ο Θάνος Μαργέτης, ένας απο τους σημαντικώτερους Ελληνες πιανίστες, απέδωσε όλα τα ηχοχρώματα και τις συναισθηματικές εναλαγές της παρτιτούρας με τεχνική άνεση και μεγάλη μουσικότητα.
Στη συναυλία δεν ακούσαμε δυστυχώς τα “πέντε τραγούδια της Μάγιας” σε ποίηση του Ν.Καζαντζάκη γιατί ο τενόρος Νικήτας Γκρίτζαλης δεν μπόρεσε για λόγους ανωτέρας βίας να λάβει μέρος στη συναυλία.
Ηταν αναμφισβήτητα μια υπέροχη βραδυά που μας έδωσε τη σπάνια ευκαιρία να γνωρίσουμε την άλλη πλευρά του Γ.Λεωτσάκου, έναν άγνωστο Λεωτσάκο, αλλά με σημαντικό έργο τόσο συγγραφικό όσο και συνθετικό.
Η συναυλία οργανώθηκε απο την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών .
www.eem.org.gr