Η κιθαριστική Ορχήστρα Santa Barbara Guitar Orchestra , έπεσε σαν κομήτης στον χώρο των κιθαριστικών συνόλων με μια άνευ προηγουμένου δυναμική, αποδεικνύοντας πως η κιθάρα είναι ένα ιδιαίτερα πολύμορφο όργανο, που μπορεί να μεταμορφωθεί σε μια ολόκληρη ορχήστρα, γιατί όχι και να “τραγουδήσει” στην όπερα. Αποτελείται κυρίως απο σπουδαστές του Ωδείου Αγίας Βαρβάρας, συμπράττει όμως και με καταξιωμένους σολίστες εκτός κιθάρας, κάτι που είναι προτόγνωρο στον κιθαριστικό χώρο.
Ψυχή αυτής της ορχήστρας ο σολίστας Αλέξανδρος Παπαρίζος, μουσικός με μεγάλη πείρα και εμφανίσεις στο χώρο, που τόλμησε αυτό που κανείς άλλος δεν είχε τολμήσει, τη δημιουργία μιας ευέλικτης Ορχήστρας κιθαριστών, και όχι μόνο, ικανής να παίξει από μουσική των “Πειρατών της Καραϊβικής” μέχρι Βιβάλντι και “Κάρμεν”.
Τον συνάντησα στον δικό του χώρο, βυθισμένο πάνω στις παρτιτούρες για μια ενορχήστρωση ενός έργου του Ροσίνι.

Κύριε Παπαρίζο πέστε μας, πώς ξεκίνησε η ιδέα για την δημιουργία της Ορχήστρας;

Ξεκίνησε από το Δημοτικό Ωδείο Αγίας Βαρβάρας με την ιδέα να ενώσουμε τις κιθαριστικές δυνάμεις, τα παιδιά δηλαδή, σε ένα κιθαριστικό σύνολο. Ξεκίνησε λοιπόν αυτό το εγχείρημα με λίγα παιδιά, να φανταστείτε στην αρχή είχαμε στην πρώτη πρόβα μας μόνο τέσσερα παιδιά, αλλά στη συνέχεια άρχισε να πλαισιώνεται από όλο και περισσότερους σπουδαστές, τόσο του Ωδείου μας, αλλά και εκτός Ωδείου, όλοι κιθαρίστες , οι οποίοι δημιούργησαν το σώμα αυτού του κιθαριστικού συνόλου.

 
Οι συναυλίες μας περιελάμβαναν διασκευές διαφόρων κομματιών από μουσικές όλου του Κόσμου, από το κλασσικό ρεπερτόριο  (Αναγέννηση, Μπαρόκ, Ισπανική Μουσική) , αλλά σήμερα έχουμε περάσει και σε διασκευές, όπως για παράδειγμα από κινηματογραφικές ταινίες βραβευμένες με Όσκαρ.


Η πορεία αυτή ήταν σημαντική, ακόμα περισσότερο για τα παιδιά, και αρχίσαμε συνεργασίες με σολίστες εκτός του δικού μας κιθαριστικού χώρου, με σολίστες πνευστών και χάλκινων οργάνων, που έχουν κάνει εξέχουσα καριέρα.
Σημαντική στιγμή ήταν η συνεργασία μας με την διεθνούς φήμης Μέτζο-Σοπράνο Μαρίτα Παπαρίζου, η οποία μας τίμησε με την συμμετοχή της σε πάρα πολλές από τις εμφανίσεις μας.

Πως αντιμετώπισαν τα παιδιά αλλά και το κοινό αυτή σας την προσπάθεια ;

Όπως όλοι ξέρουμε η κιθάρα είναι ένα σολιστικό όργανο, έτσι με την δημιουργία της Ορχήστρας τα παιδιά αντιλήφθηκαν τις δυνατότητες αυτού του οργάνου, και πώς μπορεί να αποδώσει σε ένα σύνολο μουσικά, αλλά και αφετέρου σαν ομάδα με άλλα όργανα. Όταν τα παιδιά ομαδοποιούνται , γνωρίζονται μεταξύ τους, αναπτύσσουν φιλίες, αποκτούν έναν άλλον χαρακτήρα μέσα από την Τέχνη, μέσα από τη Μουσική, και αυτό τους δημιουργεί έναν πολύ μεγάλο ενθουσιασμό, ο οποίος έχει αντίκτυπο στις ίδιες τις οικογένειές τους, γιατί αυτές είναι που μας στηρίζουν σε κάθε μας βήμα, για ό,τι κάνουμε και όπου πάμε.

Πού έχει εμφανισθεί λοιπόν η Ορχήστρα;

Έχουμε εμφανισθεί σε πάρα πολλές συναυλίες και φεστιβάλ σε όλη την Ελλάδα, σε Διεθνούς φήμης φεστιβάλ κιθάρας, όπως στο άνοιγμα του Πρώτου Διεθνούς Φεστιβάλ Κιθάρας στην Πελοπόννησο, στο Φεστιβάλ Κιθάρας του Βόλου-Μαγνησίας, που είναι και το παλαιότερο του είδους στην Ελλάδα , αλλά πολύ σημαντική ήταν η πρόσκληση που μας έγινε από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από την κυρία Αλεξάνδρα Κουζέλη, που κατά κάποιο τρόπο μας ανακάλυψε και έτσι εμφανιστήκαμε εκεί.

Πέστε μας για το όνομα της Ορχήστρας, γιατί Santa Barbara Guitar Orchestra;

Με τις τόσο συχνές εμφανίσεις μας υπήρξε η ανάγκη για μια ονομασία της Ορχήστρας, και έτσι γεννήθηκε το Santa Barbara Guitar Orchestra, που είναι ίσως κάπως οξύμωρο, αλλά νομίζω είναι εύηχο, και κυρίως μένει στα αυτιά του ακροατή ειδικά των ξένων.
Κατά την πρώτη μας, λοιπόν, εμφάνιση στο Μέγαρο, όπως προανέφερα, σε μια Χριστουγεννιάτικη Συναυλία μπροστά στο Αίθριο των Μουσών, για καλή μας τύχη, -γιατί πιστεύω πως η Ορχήστρα έχει καλό αστέρι- ήταν στο κοινό ένας μουσικοκριτικός, μέλος της Ένωσης Μουσικών και Θεατρικών Κριτικών. Ο συγκεκριμένος κριτικός μας άκουσε και εξέφρασε τον άκρατο ενθουσιασμό του για τη συναυλία, κάτι που με ξάφνιασε, γιατί δεν έχουν συνηθίσει οι περισσότεροι μουσικοκριτικοί να έρχονται σε τέτοιες συναυλίες, πόσο μάλλον να εκφράζονται με ενθουσιασμό γι’αυτές, μιας και ξεπερνούν τα κλασσικά ακούσματα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μας προτείνει στην Ένωση για βράβευση στην κατηγορία Νέοι Καλλιτέχνες της Χρονιάς και βραβευθήκαμε με Έπαινο απο την Ένωση, κάτι που όπως πληροφορηθήκαμε έγινε για πρώτη φορά στην ιστορία της, αφού δε συνηθίζεται σε αυτή την κατηγορία να βραβεύονται μουσικά σύνολα. Αυτό για εμάς ήταν μια ύψιστη τιμή, μάλιστα κλείσαμε την τελετή βράβευσης παίζοντας ένα κομμάτι, κάτι που έκανε τα παιδιά της Ορχήστρας ιδιαίτερα υπερήφανα και χαρούμενα.

Έκτοτε ακολούθησαν και άλλες συναυλίες, όπως μια εμφάνισή μας στα Βραβεία “Τζίνα Μπαχάουερ”, που οργανώνει ο διαπρεπής μουσικοκριτικός Κων/νος Καράμπελας Σγούρδας, Χριστουγεννιάτικες Συναυλίες στο Μέγαρο, αλλά κορυφαία μας συμμετοχή ήταν στην Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής τον Ιούνιο του 2017, όπου παίξαμε μπροστά σε δυόμιση χιλιάδες κόσμο στους κήπους του Μεγάρου.

Ήταν μια υπέροχη ζεστή καλοκαιρινή βραδιά, με την Ορχήστρα να συμπράττει με την Μαρίτα Παπαρίζου, τον Διονύση Αγαλιανό, τον Γιάννη Γεωργιάδη, όλοι διακεκριμένοι μουσικοί και σολίστες, μια πραγματικά μοναδική βραδιά.

Άρα συνεργάζεστε όλο και περισσότερο με μη κιθαρίστες, με σολίστες άλλων οργάνων;

Πιστεύω πως κανείς δεν πρέπει να περιορίζεται αυστηρά και μόνο στα κλειστά πλαίσια του ήχου ενός αμιγούς κιθαριστικού συνόλου, αλλά να πειραματίζεται και με ήχους άλλων οργάνων, έτσι ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν την εμπειρία του πώς είναι να συνεργάζεσαι με άλλους μουσικούς, οι οποίοι εκτός του ότι είναι φτασμένοι παίζουν και ένα διαφορετικό όργανο από την κιθάρα, και αυτό το εγχείρημα δούλεψε μαγικά, και μας έδωσε την ευκαιρία να αποδείξουμε πως η κιθάρα μπορεί να συμπράξει με όλα τα όργανα, αρκεί να υπάρχει σωστή και καλή ενορχήστρωση, έτσι ώστε να μπορεί να αποδοθεί η παρτιτούρα του συνθέτη, η μουσική του, με τον καλύτερο τρόπο.

Μιλήστε μας λίγο για το σημαντικό θέμα της ενορχήστρωσης..

Οι ενορχηστρώσεις είναι κυρίως δικές μου, αλλά και των συνεργατών μου, όπως του κου Ακριτίδη και του κου Κουκάκη, που είναι συνάδελφοι στο Ωδείο και συμπορευόμαστε σε όλη αυτή την προσπάθεια που κάνουμε με την Ορχήστρα. Όμως έχουμε επιμεληθεί και άλλες έτοιμες ενορχηστρώσεις, που έχουμε δανειστεί, δίνοντάς τους τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της κιθαριστικής μας Ορχήστρας. Αξίζει βέβαια να πούμε πως οι κιθαριστικές ορχήστρες στην Ελλάδα ξεκίνησαν σαν εγχείρημα το 1983 από τον Βαγγέλη Μπουντούνη και τον Μάνο Χατζιδάκι, σε Φεστιβάλ στο Ηράκλειο Κρήτης. Κάπως έτσι λοιπόν πήραμε και εμείς το έναυσμα να ξεκινήσουμε την δική μας πορεία. Το δικό μας χαρακτηριστικό είναι πως είμαστε ενωμένοι, θεωρούμε την Ορχήστρα μας σαν μία οικογένεια κιθαριστών και αυτό μας δίνει μεγάλη δύναμη, για να μπορούμε να συνεχίσουμε.

Ποιο είναι λοιπόν το μέλλον της Ορχήστρας, η συνέχεια ;

Πριν αναφερθώ στα μελλοντικά μας σχέδια, θέλω να αναφερθώ σε έναν πολύ σημαντικό σταθμό στην ιστορία της Santa Barbara Guitar Orchestra. Τον Νοέμβριο του 2017 στο Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας Βόλου – Μαγνησίας έγινε ζωντανή ηχογράφηση της συναυλίας, στην οποία συμπράξαμε με την κιθαριστική ορχήστρα Βόλου-Μαγνησίας και κυκλοφλόρησε διαδικτυακά από την FM RECORDS. Αξίζει να σημειωθεί πως πρόκειται για την πρώτη φορά που γίνεται ηχογράφηση με μια κιθαριστική Ορχήστρα, η οποία βρίσκεται σε περισσότερες από τετρακόσιες πλατφόρμες παγκοσμίως (μπορούμε να τη βρούμε στο Spotify, στο ΥouΤube και σε άλλα διαδικτυακά μέσα). Αυτό ήταν για εμάς μια ιδιαίτερη τιμή , όπως άλλωστε και για την πόλη του Βόλου, αλλά και για το Φεστιβάλ Κιθάρας. Να σημειώσετε εδώ, πως όλες μας οι δράσεις και οι συμμετοχές μας στα Φεστιβάλ γίνονται σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ελλήνων Κιθαριστών και με τον Πρόεδρό του τον κ. Στέλιο Γκόλγκαρη.
Στα επόμενα βήματά μας υπάρχει μια ιδέα πρωτότυπη, συνεργασία της ορχήστρας με τέσσερις, αυτή τη φορά, κλασσικούς τραγουδιστές, μια ιδέα που ονομάζουμε Santa Barbara Guitar Orchestra goes to the Opera. Είναι ένα εγχείρημα σχεδόν έτοιμο, τόσο ενορχηστρωτικά όσο και  ρεπερτοριακά. Με αυτή μας την πρωτοβουλία θέλουμε να αποδείξουμε στον εαυτό μας, αλλά και στο κοινό μας, πως μια κιθαριστική ορχήστρα μπορεί να μεταμορφωθεί και σε μια συμφωνική κιθαριστική ορχήστρα. Βασισμένοι στα παραπάνω ετοιμάζουμε ένα Γκαλά με διακεκριμένους σολίστες απο τον χώρο της όπερας, με γνωστές άριες, ντουέττα, και σύνολα απο όπερες. Πρόκειται για κάτι το οποίο ονειρευόμαστε καιρό, ήδη είμαστε σε επαφές με κάποιους μεγάλους φορείς , και ελπίζουμε να το αγκαλιάσουν με αγάπη, ώστε σύντομα να έχετε την ευκαιρία να μας απολαύσετε.
Στις 18/3/18 βραβευόμαστε απο τον Δήμο Αγίας Βαρβάρας στο Δημοτικό θέατρο “Γιάννης Ρίτσος” , και στις 20/3/18 έχουμε μια συναυλία με μουσικές από όλο τον κόσμο στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας με τίτλο “Τρίτη στο Τρίτο στις 3” , που θα μεταδοθεί ραδιοφωνικά και διαδικτυακά σε όλο τον κόσμο.
Τέλος τον Ιούνιο συμπράττουμε με τέσσερεις Ορχήστρες, θα παίξουν πάνω από 100 κιθαρίστες, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας Βόλου-Μαγνησίας.
Πριν όμως τελειώσουμε την συνέντευξή μας αυτή, θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου σε όλους όσους μας έχουν βοηθήσει στην μέχρι τώρα πορεία μας , και ιδιαίτερα στο Δήμαρχο Αγίας Βαρβάρας κ.Γιώργο Καπλάνη, τον πρόεδρο της Δημοτικής Επιχείρησης κ. Θέμη Ντάβιο και φυσικά τον καλλιτεχνικό διευθυντή και μαέστρο της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων κ. Ελευθέριο Καλκάνη, ενώ σημαντική έχει υπάρξει και η συνεργασία με το σολίστ κιθάρας Ταξιάρχη Κούντρια και τους συνοδοιπόρους σολίστες Αχιλλέα Ακριτίδη και Σπύρο Κουκάκη.

Σας ευχαριστώ και εγώ με τη σειρά μου και εύχομαι ότι καλύτερο για εσάς και την Ορχήστρα.