Οι “Γάμοι του Φίγκαρο” είναι αναμφησβήτητα μία απο τις πιό αγαπητές όπερες του Μότσαρτ, και η όπερα που παρουσιάζεται συχνότερα στα λυρικά θέατρα. Η Λυρική Σκηνή που έχει στο ρεπερτόριό της ένα πολύ μικρό εύρος απο τα έργα του, παρουσίασε μια νέα παραγωγή της όπερας σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη σε σκηνικά του Γ.Κατρανίτσα , κοστούμια της Ι .Τσάνη και φωτισμούς της Μ.Μάσχα.
Μπορώ να πώ ευθύς εξ’αρχής πως ήταν η ωραιότερη και πληρέστερη τόσο δραματουργικά όσο και θεατρικά, παράσταση που έχω δεί τα τελευταία χρόνια στη Λυρική.
Ο Α.Ευκλείδης μετέφερε την δράση στην αγαπημένη του εποχή, τη δεκαετία του 60, στήνοντας μια παράσταση ζωντανή, φρέσκια και γεμάτη χιούμορ, με μεγάλη προσοχή στις λεπτομέρειες.
Την Δραματουργία, σαν συνεργάτης σκηνοθέτη, ανέλαβε η εξαιρετικά ταλαντούχα Α.Κ.Σαρόγλου. Το ιδιαίτερα λειτουργικό σκηνικό, άν και με διάφορα προβλήματα μηχανικά, χρησιμοποίησε στο έπακρο την κινούμενη σκηνή του θεάτρου. Συνεχόμενα δωμάτια άλλαζαν τον χώρο δράσης, επιπλωμένα με έπιπλα της δεκαετίας του 60. Κοιτάζοντας αυτό το άψογο σκηνικό νόμιζε κανείς πως έβγαινε απο τις σελίδες του House and Garden , με τα κυάλια, παρατήρησα την απόλυτη πιστότητα στα έπιπλα της σκηνής. Κάθε λεπτομέρεια ήταν απόλυτα πιστή στην εποχή, το ψυγείο General Electric που ανοιγόκλεινε και κρυβόντουσαν μέσα οι ήρωες, (εξαιρετικό εύρυμα), το κάθε ντουλάπι της κουζίνας είχε τα πάντα μέσα πιάτα ποτήρια κανάτες , σαν ένα πραγματικό σπίτι.
Πολύ έξυπνη η ιδέα να ανεβάσει στη σκηνή τον πιανίστα που έπαιζε στα ρετσιτατίβι, μέρος και αυτός της σκηνικής δράσης. Μάλιστα μεταξύ τρίτης και τέταρτης πράξης έπαιξε ένα απολαυστικό “medley” σε τζαζίστικο στύλ, μουσικών θεμάτων απο την όπερα. (Π.Ηλιόπουλος, στις παραστάσεις που παρακολούθησα, Φ.Μόρτζος στις άλλες μέρες.)
Αξίζουν θερμότατα συγχαρητήρια στους συντελεστές μιας απο τις ωραιότερες παραστάσεις όπερας… η σκηνοθεσία τελικά, έκλεψε την παράσταση.
Φωνητικά τα πράγματα ήταν κάπως άνισα, αν μπορούσε κανείς να συνδυάσει τραγουδιστές απο την Α και την Β Διανομή, θα είχαμε μια τέλεια παράσταση.
Ο Κόμης του Δ.Τηλιακού, ήταν ένας πραγματικός “τζέντλεμαν” πολύ αριστοκρατικός ,κατα τη γνώμη μου του έλλειπε μια κάποια “βιαιότητα” στις σκηνές του με την Κόμισσα, φωνητικά ήταν άψογος, έχοντας άλλωστε τον ρόλο στο ρεπερτόριό του αφού τον έχει ηχογραφήσει και με τον Θ.Κουρεντζή.
Σε αντίθεση ο Κόμης του Δ.Σούρμπη ήταν πιό άμεσος, πιό συναισθηματικά ασταθής, και έβγαζε έναν έντονο θυμό. Φωνητικά ήταν πολύ καλός με εξαιρετική δραματική ένταση.
Οι Μ.Μητσοπούλου καη η Μ.Μαργαρίτη μας έδωσαν δύο διαφορετικές ερμηνείες του ρόλου τους, η μία πιό καπάτσα και πονηρή, η δεύτερη πιό αριστοκρατική και λιγότερο συναισθηματική.
Η Β.Καραγιάννη τραγούδησε για πρώτη φορά τον ρόλο της Σουζάννα, αλλά θα ήθελα μια πιό βαριά και δραματική φωνή για τον ρόλο, όμως η ερμηνεία της υπήρξε υποδειγματική, η φωνή έχει περάσει σε μια μεγαλύτερη ωριμότητα, αποκτώντας περισσότερο “δραματικό” βάρος, κάτι που ήταν εμφανές και στη υπέροχη Λουτσία της.
Πολύ καλή και η ερμηνεία της Χ.Μαλιαμάνη, χωρίς υπερβολές και με έντονο κωμικό στοιχείο. Μια εξαίρετη παρουσία, τόσο σκηνικά όσο και φωνητικά, αν και αυτή τη βρήκα λίγο ψηλή φωνή για τον ρόλο. Ας μήν ξαχνάμε πως ο ρόλος είναι για πιό δραματικές φωνές όπως της Μ.Φρένι, της Ε.Μάθις, ή της Χ.Γκύντεν και όχι για ελαφριές φωνές, δεν είναι ρόλος “σουμπρέττας” ‘οπως της Ντεσπίνα.
Προσωπικά με απογοήτευσαν οι δύο Φίγκαρο του Π.Οικονόμου και του Γ.Σελητσανιώτη, τους βρήκα άνευρους και χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Εξαιρετικός ο Κερουμπίνο της Α.Μπόγρη, μια φρέσκια, όμορφη παρουσία, τόσο φωνητικά όσο και θεατρικά. Η Μ.Μακρυνιώτη τραγούδησε με μουσικότητα και ένταση τον ρόλο, μια πολύ όμορφη φωνή.
Απολαυστικός ο Μπάρτολο του Χ . Σταμπόγλη, η έμφυτη αίσθηση του χιούμορ που τον χαρακτηρίζει ήταν καθοριστική για τον ρόλο που άλλωστε τον έχει τραγουδήσει πολλές φορές.
Κάπως “βαρύς” ο Μπάρτολο του Δ.Κασιούμη, και αυτός όμως μας έδωσε μια πολύ καλή διαφορετική ερμηνεία.
Καλοί έως σχετικά καλοί οι μικρότεροι ρόλοι που υποστηρήχθηκαν θεατρικά απο τους τραγουδιστές, ξεχώρισα τον Μπαζίλιο του Ν.Στεφάνου, τον Ν.Κούρτσιο του Σ.Μπερή, και τις δύο Μπαρμπαρίνες (Μ.Στριφτόμπολα και Α.Φασσέα).
Απογοητευτική υπήρξε η μουσική διεύθυνση του Μ.Παπαδόπουλου, ο οποίος στην πρεμιέρα ήταν αφόρητα ληθαργικός στα τέμπι του, σέρνοντας κυριολεκτικά την παράσταση, αν και μετά απο μία ώρα κάπως ανέβηκαν οι ταχύτητες.
Διαμετρικά αντίθετη υπήρξε αντιθέτως η διεύθυνση του εξαίρετου και τόσο ταλαντούχου Γ.Μπαλατσινού, ο οποίος διηύθυνε με ένταση ταχύτητα, και απόλυτη αίσθηση του Μοτσάρτιου ύφους. Ελπίζω να τον δούμε πάλι γρήγορα στη Λυρική.
Πολύ καλή η Χορωδία και υποδειγματικό το παίξιμο της Ορχήστρας.
Μία παράσταση που θα μου μείνει χαραγμένη στη μνήμη μου για το χιούμορ της, την σπιρτάδα της και τα πανέξυπνα σκηνοθετικά ευρήματα, ένα μεγάλο μπράβο στον Α.Ευκλείδη και τους συνεργάτες του που μας χάρισαν μια παράσταση Ευρωπαικού επιπέδου, άξια για να ταξιδέψη στο εξωτερικό.

ΟΙ ΓΑΜΟΙ ΤΟΥ ΦΙΓΚΑΡΟ 

Εθνική Λυρική Σκηνή, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος, ΚΠΙΣΝ, 213-08.85.700
27, 29, 31 Μαρτίου, 12, 14, 16, 17, 20 Απριλίου 2019

Συντελεστές

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Μάριος Παπαδόπουλος (27, 29, 31/3, 12/4) – Γιώργος Μπαλατσινός (14, 16, 17, 20/4)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλέξανδρος Ευκλείδης
ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΔΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΡΙΑ: Αγγέλα-Κλεοπάτρα Σαρόγλου
ΣΚΗΝΙΚΑ: Γιάννης Κατρανίτσας
ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Ιωάννα Τσάμη
ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Μελίνα Μάσχα
ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΑ: Κωνσταντίνος Ρήγος
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΧΟΡΩΔΙΑΣ: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Διανομή

ΚΟΜΗΣ ΑΛΜΑΒΙΒΑ
Δημήτρης Τηλιακός (29/3, 12, 14/4), Διονύσης Σούρμπης (27, 31/3, 16, 17, 20/4)
ΚΟΜΗΣΣΑ ΑΛΜΑΒΙΒΑ
Μαρία Μητσοπούλου (29/3, 12, 14, 16/4), Μυρσίνη Μαργαρίτη (27, 31/3, 17, 20/4)
ΣΟΥΖΑΝΝΑ
Βασιλική Καραγιάννη (29/3, 12, 14, 16/4), Χρύσα Μαλιαμάνη (27, 31/3, 17, 20/4)
ΦΙΓΚΑΡΟ
Παναγιώτης Οικονόμου (29/3, 12, 14, 16/4), Γιάννης Σελητσανιώτης (27, 31/3, 17, 20/4)
ΚΕΡΟΥΜΠΙΝΟ
Άρτεμις Μπόγρη (29/3, 12, 14, 16/4), Μιράντα Μακρυνιώτη (27, 31/3, 17, 20/4)
ΜΑΡΤΣΕΛΛΙΝΑ
Έλενα Κελεσίδη (29/3, 12, 14, 16/4), Δέσποινα Σκαρλάτου (27, 31/3, 17, 20/4)
ΔΟΚΤΩΡ ΜΠΑΡΤΟΛΟ
Δημήτρης Κασιούμης (29/3, 12, 14, 16/4), Χριστόφορος Σταμπόγλης (27, 31/3, 17, 20/4)
ΝΤΟΝ ΜΠΑΖΙΛΙΟ
Νίκος Στεφάνου (29/3, 12, 14, 16/4), Χρήστος Κεχρής (27, 31/3, 17, 20/4)
ΝΤΟΝ ΚΟΥΡΤΣΙΟ
Σταμάτης Μπερής (29/3, 12, 14, 16/4), Διονύσης Μελογιαννίδης (27, 31/3, 17, 20/4)
ΜΠΑΡΜΠΑΡΙΝΑ
Μαριλένα Στριφτόμπολα (29/3, 12, 14, 16/4), Άννυ Φασσέα (27, 31/3, 17, 20/4)
ΑΝΤΟΝΙΟ
Κωστής Ρασιδάκις (29/3, 12, 14, 16/4), Μιχάλης Κατσούλης (27, 31/3, 17, 20/4)

Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ